Tipy Pro doladění tlumičů

Průvěs ( SAG ) se měří následujícím způsobem:
Umístěte jízdní kolo na stojánek a změřte pravítkem nebo metrem od osy kola přímo k okraji blatníku ( svisle ). Nyní získáte rozměr R1 (např. 620 mm). Postavte motorku na zem s řídítky rovně. Nyní propružíme zadni tlumič v zadní části sedla (mělo by se samo zastavit). S kolem v této poloze změřte znovu od osy kola až k okraji blatníku. Nyní získáte nový rozměr R3 (např. 590 mm). Pamatujte, že při sundávání ze stojanu nezvednete kolo za zadní blatník.

Rozměry R1 = 620 mm
Rozměry R3 = – 590 mm
tento průhyb je = 30 mm ( Volný průvěs ( FREE SAG) )
Například jezdíte cross/enduro a váš průhyb by měl být 30–40 mm.

Důležité: Seřízení odpružení je nutné provádět při studeném tlumiči, teplý tlumič snižuje odpružení o cca 8-14mm, např. když jste právě jeli.

Volný průvěs ( FREE SAG):
Motokros 65 25-35 mm.
Motokros 80 – 85 ccm: 30-38 mm.
Motokros 125-250cc: 30-40mm.
Motokrosový 4takt: 30-40 mm.
Enduro PDS 32-40mm

Závodní průvěs ( RACE SAG )

85ccm ktm/husky/gasgas 2018= 100-120 mm
Motokros 125-450 ccm 100-108 mm
Enduro s přepakování 103-110 mm
Enduro PDS 108-110 m

Rozměry R1 = 620 mm
Rozměry R2 = 515mm
tento průhyb je = 105 mm
Například jezdíte cross/enduro a váš průhyb by měl být 100-110 mm.

Jak měřím: sednete na motorku s plnou výbavou motorky a plného oblecění a vybavy (nehoupat se a mít nohy na stupačkách! ). Normální výška sedáku od BODU A 100-110mm. Pokud klesne o méně než 100 mm = příliš tvrdá pružina. Sníží to o 110 mm. = příliš měkká pružina.

Problémy s odpružením:
Důležité! Při nastavování komprese nebo odskoku vždy upravujte maximálně 2 kliknutími a jedním upravovacím štelovaním, mohlo by docházet že se zamotáte co delá co…

Příliš malý pokles na zadnim tlumiči
  1. Zadní kolo se zvedá při brzdění a při ubrání plynu = kontrola SAG
  2. kontrola vysunutí prední vidlice.
  3. SAG je správně? může se tlumič rychle vracet = utahnout REB
Příliš velký pokles na zadním tlumiči:
  1. zadnim tlumič za jizdy je nízko = kontrola SAG
  2. kontrola vysunutí prední vidlice.
  3. SAG je správně? utáhnout pomalou a rychnou kompresi
Nárazy zadního kola:
  1. Přes malé hrbolky, ostré hrany = příliš tvrdé stlačení. povolte pomalou kompresi 2 cvaknutí najednou = měkčí.
  2. Kope přes střední a větší hrboly v tahu tim že tlumič se dostatečne neponoří = povolit rychnou kompresi
  3. Kope přes střední a větší hrboly na brzdy tim že tlumič se dostatečne neponoří =kontrola SAG nebo povolit pomalou kompresi
  4. Je stlačen příliš hluboko ve zdvihu kvůli příliš rychlému a snadnému stlačení = utahnete pomalou konpresi 2 cvaknutí
Zadní kolo kopne do strany:
  1. Příliš tvrdá pružina nebo příliš silná komprese = kontrola SAG
  2. Příliš pomalý odskok, který drží kolo dole na tvrdých, rovných površích, ale na tvrdých nerovnostech = povolit REB
"pantuji" řidítka ze strany na stranu
  • Obvykle je to způsobeno příliš tvrdou kompresí nebo příliš pomalým návratem. Může to být také kvůli příliš tvrdým pružinám. Mezi příznaky patří že ztratíte přilnavost v zatáčkách a celkově je to vpředu nestabilní.
  1.  Kontrola vysunutí předni vidlice = motorka ma velkou váhu na přední kolo
  2. Způsobeno příliš tvrdou kompresí nebo příliš pomalým návratem. = povolit REB
    Přední vidlice je příliš tuhá:
    • Příliš tvrdé pružiny nebo velký tlak ( vzduchové vidlice) nebo příliš mnoho oleje (snižte hladinu oleje o 10 mm/ml),
    • Jizda po velmi blátivém zavode: případně nečistoty ve vidlici jsou vodící a kluzná pouzddra tak podřená že vildce nemůže klouzat = nutno udělat servis.
    • Příliš mnoho prověšení vzadu = kontrola SAG
    • Pokud jste demontovali přední kolo, nezapomeňte před utažením krytů a nohou. Roztočte kolo a rychle máčkněte prední brzdu tak, aby narazila do vidlice. Udělejte to 3-4krát, aby bylo kolo vystředěno vzhledem k vidlici. Nyní utáhněte šrouby krytů a nohou. Pokud je stále vidlice velmi tuhá je lepší propérovat přední vidlice když máte povolené srouby na noze po té můzete utáhnout.
    • Nepomohlo? kontaktujte nás
    Přední vidlice je příliš měkká:
    • Příliš měkké pružiny, unavené pružiny
    • Příliš málo oleje (zvyšte hladinu oleje o 10 mm)
    • Příliš malý tlak vzduchové vidlice
    • Příliš malý průhyb vzadu = kontrola SAG
    Přední vidlice padá v zatáčkách dovnitř:
    • Přední část je v poměru k zadní části příliš nízká. vysunte vidlici v brýlích vidlice o 2-4 mm
    • Pokud to nepomůže, zkontrolujte, zda máte správné pružiny vpředu i vzadu, jinak nás kontaktujte pro podporu.
    Přední vidlice padá v zatáčkách směrem ven:
    • Přední část je v poměru k zadní části příliš vysoká. Zasunte vidlice v brýlích vidlice o 2-4 mm.
    • to nepomůže zkontrolovat, zda máte správné pružiny vpředu a vzadu, jinak nás kontaktujte pro podporu.
    Servisní řád:
    Vidlice a tlumiče se časem výrazně zhoršuje a je způsobena rychlým poklesem viskozity oleje, nečistotami a celkovým opotřebením. Vidlice je slabé místo, které snadno absorbuje písek a bláto. Proto vyžaduje častější servisní intervaly než tlumič.

    Servisní generální oprava vidlice: 20-25 hodin
    Servisní generální oprava tlumiče: 20-25 hodin

    zde najdete delail servisu: https://tommysuspension.cz/servis/

    Údržba přední vidlice - únik oleje:
    Častým jevem je neodůvodněný únik oleje ve vidlice. Únik oleje je způsoben tím, že se mezi britem gufera a chromovanou nohou dostala nečistota. Vezměte těsnícího lékaře (Risk Racing Seal-Doctor)  a opatrně jej zastrčte mezi gufero a chromovanou nohu. Opatrně ji přetáhněte kolem nohy, abyste nepoškodili břit gufera. Aby se do vidlice nedostaly nečistoty a písek, je dobré po každé jízdě v blátě čistit stírací kroužky. Namažte nohy vidlicovým olejem/WD40 nebo vazelínou speciálne ktomu uřčenou ( vazelína ) Pokud je povrch, po kterém jezdíte, suchý a tvrdý, pokaždé jej vyčistěte.
    Pokud tato pomoc nepomůže gufero je nejspíše trhlé/unavené = nutné udělat servis
    Další tipy pro lepší výkon na vašem motocyklu
    Při opětovné montáži vidlice do brýlí musí být šrouby v brýlích vidlice vždy utaženy na NM, podívejte na brýle nebo do návodu. Pokud jste si koupili nový motocykl, musí být všechny šrouby dotaženy přibližně po 10 hodinách jízdy. U stabilnější motorky by se mělo dotáhnout ložisko řízení, abyste dostali trochu „odpor“

    Máte otázky ohledně tlumičů?

    Napište nám nebo zavolejte: +420 774 250 301

    Tomáš Trnka

    Tomáš Trnka

    Majitel / hlavní technik