Tipy Pro doladění tlumičů
Průvěs ( SAG ) se měří následujícím způsobem:
Umístěte jízdní kolo na stojánek a změřte pravítkem nebo metrem od osy kola přímo k okraji blatníku ( svisle ). Nyní získáte rozměr R1 (např. 620 mm). Postavte motorku na zem s řídítky rovně. Nyní propružíme zadni tlumič v zadní části sedla (mělo by se samo zastavit). S kolem v této poloze změřte znovu od osy kola až k okraji blatníku. Nyní získáte nový rozměr R3 (např. 590 mm). Pamatujte, že při sundávání ze stojanu nezvednete kolo za zadní blatník.
Rozměry R1 = 620 mm
Rozměry R3 = – 590 mm
tento průhyb je = 30 mm ( Volný průvěs ( FREE SAG) )
Například jezdíte cross/enduro a váš průhyb by měl být 30–40 mm.
Důležité: Seřízení odpružení je nutné provádět při studeném tlumiči, teplý tlumič snižuje odpružení o cca 8-14mm, např. když jste právě jeli.
Volný průvěs ( FREE SAG):
Motokros 65 25-35 mm.
Motokros 80 – 85 ccm: 30-38 mm.
Motokros 125-250cc: 30-40mm.
Motokrosový 4takt: 30-40 mm.
Enduro PDS 32-40mm
Závodní průvěs ( RACE SAG )
85ccm ktm/husky/gasgas 2018= 100-120 mm
Motokros 125-450 ccm 100-108 mm
Enduro s přepakování 103-110 mm
Enduro PDS 108-110 m
Rozměry R1 = 620 mm
Rozměry R2 = 515mm
tento průhyb je = 105 mm
Například jezdíte cross/enduro a váš průhyb by měl být 100-110 mm.
Jak měřím: sednete na motorku s plnou výbavou motorky a plného oblecění a vybavy (nehoupat se a mít nohy na stupačkách! ). Normální výška sedáku od BODU A 100-110mm. Pokud klesne o méně než 100 mm = příliš tvrdá pružina. Sníží to o 110 mm. = příliš měkká pružina.
Problémy s odpružením:
Důležité! Při nastavování komprese nebo odskoku vždy upravujte maximálně 2 kliknutími a jedním upravovacím štelovaním, mohlo by docházet že se zamotáte co delá co…
Příliš malý pokles na zadnim tlumiči
- Zadní kolo se zvedá při brzdění a při ubrání plynu = kontrola SAG
- kontrola vysunutí prední vidlice.
- SAG je správně? může se tlumič rychle vracet = utahnout REB
Příliš velký pokles na zadním tlumiči:
- zadnim tlumič za jizdy je nízko = kontrola SAG
- kontrola vysunutí prední vidlice.
- SAG je správně? utáhnout pomalou a rychnou kompresi
Nárazy zadního kola:
- Přes malé hrbolky, ostré hrany = příliš tvrdé stlačení. povolte pomalou kompresi 2 cvaknutí najednou = měkčí.
- Kope přes střední a větší hrboly v tahu tim že tlumič se dostatečne neponoří = povolit rychnou kompresi
- Kope přes střední a větší hrboly na brzdy tim že tlumič se dostatečne neponoří =kontrola SAG nebo povolit pomalou kompresi
- Je stlačen příliš hluboko ve zdvihu kvůli příliš rychlému a snadnému stlačení = utahnete pomalou konpresi 2 cvaknutí
Zadní kolo kopne do strany:
- Příliš tvrdá pružina nebo příliš silná komprese = kontrola SAG
- Příliš pomalý odskok, který drží kolo dole na tvrdých, rovných površích, ale na tvrdých nerovnostech = povolit REB
"pantuji" řidítka ze strany na stranu
- Obvykle je to způsobeno příliš tvrdou kompresí nebo příliš pomalým návratem. Může to být také kvůli příliš tvrdým pružinám. Mezi příznaky patří že ztratíte přilnavost v zatáčkách a celkově je to vpředu nestabilní.
- Kontrola vysunutí předni vidlice = motorka ma velkou váhu na přední kolo
- Způsobeno příliš tvrdou kompresí nebo příliš pomalým návratem. = povolit REB
Přední vidlice je příliš tuhá:
- Příliš tvrdé pružiny nebo velký tlak ( vzduchové vidlice) nebo příliš mnoho oleje (snižte hladinu oleje o 10 mm/ml),
- Jizda po velmi blátivém zavode: případně nečistoty ve vidlici jsou vodící a kluzná pouzddra tak podřená že vildce nemůže klouzat = nutno udělat servis.
- Příliš mnoho prověšení vzadu = kontrola SAG
-
Pokud jste demontovali přední kolo, nezapomeňte před utažením krytů a nohou. Roztočte kolo a rychle máčkněte prední brzdu tak, aby narazila do vidlice. Udělejte to 3-4krát, aby bylo kolo vystředěno vzhledem k vidlici. Nyní utáhněte šrouby krytů a nohou. Pokud je stále vidlice velmi tuhá je lepší propérovat přední vidlice když máte povolené srouby na noze po té můzete utáhnout.
- Nepomohlo? kontaktujte nás
Přední vidlice je příliš měkká:
- Příliš měkké pružiny, unavené pružiny
- Příliš málo oleje (zvyšte hladinu oleje o 10 mm)
- Příliš malý tlak vzduchové vidlice
- Příliš malý průhyb vzadu = kontrola SAG
Přední vidlice padá v zatáčkách dovnitř:
- Přední část je v poměru k zadní části příliš nízká. vysunte vidlici v brýlích vidlice o 2-4 mm
- Pokud to nepomůže, zkontrolujte, zda máte správné pružiny vpředu i vzadu, jinak nás kontaktujte pro podporu.
Přední vidlice padá v zatáčkách směrem ven:
- Přední část je v poměru k zadní části příliš vysoká. Zasunte vidlice v brýlích vidlice o 2-4 mm.
- to nepomůže zkontrolovat, zda máte správné pružiny vpředu a vzadu, jinak nás kontaktujte pro podporu.
Servisní řád:
Servisní generální oprava vidlice: 20-25 hodin
Servisní generální oprava tlumiče: 20-25 hodin
zde najdete delail servisu: https://tommysuspension.cz/servis/
Údržba přední vidlice - únik oleje:
Další tipy pro lepší výkon na vašem motocyklu
Máte otázky ohledně tlumičů?
Napište nám nebo zavolejte: +420 774 250 301
Tomáš Trnka
Majitel / hlavní technik